Java en Bali 2009

Ubud, Bali

Ubud, Bali

We zijn rond half negen vanmorgen aangekomen in Denpasar op Bali. Rond vier uur vanmorgen arriveerden we bij Ketapang op het uiterste oostpuntje van Java, waar de veerboot naar Bali vertrekt. De overtocht verliep rustig en voorspoedig en duurde hooguit drie kwartier. Op Bali aangekomen denderde de bus op dezelfde voet het eiland over.

Onderweg naar Denpasar zien we duidelijk dat het eiland Hindoeistisch is. Overal staan kleine tempeltjes en beelden van goden bij de huizen. Vandaag lijkt er een ritueelfeest plaats te vinden want overal staan versieringen bij de tempeltjes en langs de weg. De mensen zijn mooi gekleed en duidelijk in een feeststemming. We rijden langs de zuidkust van Bali en zien af en toe tussen de huizen door het strand en de zee.

Aangekomen in Denpasar komen van alle kanten taxichauffeurs hun diensten aanbieden. We pikken er eentje uit en hij begint driftig de koffers (en tassen met de op Java aangeschafte prullaria) in zijn taxi te proppen. Nu wij er nog in. Dat lukt natuurlijk nooit, met vier volwassen personen in een auto met twee koffers op de achterbank. Uiteindelijk vertrekken we met twee taxi's voor een mooie prijs. Het afdingen is voor de mannen een sport geworden. Waar zullen we terecht komen? De website had het over cottages. Het klinkt romantisch, maar wat houdt dat eigenlijk in.

Het hotel dat we hebben gereserveerd ligt in Ubud, een klein kunstenaarsdorpje in het hart van Bali. Ook deze taxichauffeur rijdt weer als een bezetene. Onderweg worden we onnodig door de tweede taxi, waar Tjeerd in zit, ingehaald. Om half tien arriveren we bij ons hotel. De taxichauffeurs proberen de prijs nog wat op te schroeven, maar de mannen zijn onverbiddelijk. Een paadje omhoog leidt ons naar het accommodatiecomplex. Het ziet er aardig uit. Slepend met onze spullen passeren we onderweg het zwembad en de accommodaties en het ziet er niet verkeerd uit. We checken ons in en lopen achter een werknemer aan die ons de weg naar ons nieuwe onderkomen wijst. We komen terecht in een muffe ruime kamer. Op de vloer witte plavuizen en de ruimte bevat grote ramen waar smoezelige bij elkaar geknoopte witte gordijnen voor hangen. Boven de bedden hangen gordijnhemeltjes (kan even niet op de naam komen) met eveneens smoezelige gordijnen. Een ventilator aan het plafond en geen airco. De badkamer is flink gedateerd en niet schoon. Er hangt een chloorballenlucht. Deze chloorballen zijn we al eens eerder tegen gekomen in een hotel. Ze liggen vaak op de putjes in badkamers om de rioollucht die eruit vandaan komt te verdoezelen. Het ziet er niet geweldig uit. Zonde, want het lijkt er ooit wel mooi uit gezien te hebben. Danny komt even later melden dat zijn kamer (cottage) erg krakkemikkig is. We spreken af dat we even bekijken hoe warm de nacht is zonder airco. We kunnen altijd een ander hotelletje zoeken. Eerst maar het pak Glorixdoekjes pakken om het hoognodige af te nemen.

Na een dutje te hebben gedaan, gaan we 's middags het dorp in. We komen terecht in een idyllische, gezellige dorpskern met veel leuke galerietjes, winkeltjes en restaurants. Nadat we eerst weer heerlijk hebben gegeten in een met plafondventilatoren voorzien restaurant zijn we 'thuis' doodmoe in slaap gevallen. Momenteel is het half elf 's avonds. Buiten begint het te onweren en te stortregenen. Morgen is Tjeerd jarig en houden we een rustige dag.

Sjoerd de Roas

Klamboe?

Conny

Jeetje, wat een rit hebben jullie meegemaakt, gelukkig zijn jullie heelhuids aangekomen. Nu maar weer genieten.
Tjeerd, alvast een gezellige verjaardag morgen.

Marianne

Hallo daar, Van ons allemaal hartelijk gefeliciteerd!! Maak er een gezellige boel van.
De busreis kan ik mij enigzins inbeelden. hahahaha. Gelukkig veilig aangekomen. Geniet nog daar op het mooie Bali. Have fun.

Joost en Marinette

Wat een barre tocht zeg.
Gelukkig zijn jullie veilig aangekomen.
Tjeerd gefeliciteerd met je verjaardag en Danny met de verjaardag van Lisette.
Veel plezier nog verder.

Jane

Selamat Hari Ulang Tahun Tjeerd!! Dat je samen met Pam en Danny een fijne verjaardag mag vieren..;-)). De reis is wel vermoeiend geweest zeg pff... en dan nog zo'n hotelkamer. Hopelijk dat jullie nog iets anders kunnen vinden als het echt niet bevalt.... In ieder geval een hele fijne tijd in Bali toegewenst.