Java en Bali 2009

De laatste souvenirs.

Vanmorgen waren we vroeg uit de veren. Om half acht zaten we al in het buitenrestaurant de krant te lezen en te genieten van de rust en de ochtendkoelte. Het hotel valt achteraf alles mee. We hoorden gisteren van de taxichauffeur dat Melati cottages één van de eerste hotels van Ubud is. Vandaar dat het hier en daar aan vernieuwing toe is. Danny schijnt in het oudste gedeelte een huisje te hebben. Het is dan ook in een slechtere staat als die van ons. De kamers zijn ruim en wij hebben er een derde bed in staan. Vroeger stond het hotel midden in de rijstvelden, maar er is steeds meer omheen gebouwd.

Gisteravond hebben we gedineerd in een restaurant met een prachtig verlichte achtergrond. Als je niet beter wist dan dacht je werkelijk dat het decor was. Op de voorgrond een enorme vijver met mooie grote roze waterlelies. De omheiningen, mooie tempelachtige bouwwerken met prachtig versierde stenen poorten. Op het moment dat wij er aan het dineren waren, vond in dat decor een dansvoorstelling plaats. Het zag er van een afstand prachtig uit. We hebben er heerlijk gegeten. Danny en ik een mini-rijsttafel voor twee personen en Tjeerd Babi Kecap.

Na het ontbijt zijn we vanmorgen richting de eerste taxi-standplaats bij het hotel gelopen. Voor €1,- werden we nabij Monkey Forrest afgezet. Vanaf dat punt zijn we al winkelend terug gelopen. Zoveel leuke winkeltjes en boetiekjes hebben ze hier en het kost allemaal heel weinig. En dan is het ook nog eens de gewoonte dat er afgedingd word. Ik vond bijvoorbeeld in een boetiekje een schattig topje dat 150000 roepia kostte (ongeveer 11 euro) en heb het met afdingen voor 100000 roepia gekocht (ongeveer 7 euro). Tussen het shoppen door lessen we onze dorst met een zalige ijskoude smoothie van vers fruit. Die gaan we thuis ook proberen te maken, want ze zijn zo lekker.

Op een marktje waar we al eerder waren geweest hebben we nog wat souvenirs ingeslagen. De plek waar de markt staat is helemaal volgepropt met allerlei koopwaar, het merendeel is souvenirs, sieraden en batikkleding en batiklappen. Ook hier wordt je continu aangeklampt door de verkopers. Sarong lady? No, I already have one. Please buy another one. For good luck. Verdorie, gaat mijn geweten ook nog eens opspelen. Natuurlijk gunnen wij iedereen alle geluk van de wereld.

Na eerst een lunch gebruikt te hebben in hetzelfde restaurant als gisteravond, zijn we met de taxi terug gereden naar het hotel. De mannen sprongen meteen het zwembad in. Ze zijn nu met z'n tweetjes naar het kledingwinkeltje om de hoek om toch nog eventjes te zoeken naar een leuk hemd. Straks gaan we weer schandalig lekker eten in één van de vele sfeervolle restaurantjes die Ubud rijk is. Wat zullen we dat straks missen als we weer thuis zijn.

Morgen alweer de laatste dag van onze vakantie, want zondag checken we 's morgens om half 10 uit. Onze vlucht vertrekt om 13.00 uur naar Kuala Lumpur. Aldaar hebben we een tussenstop van 8 uur en gaan we de stad bekijken.

Rietje en Hudi

Nog even een berichtje vanuit het nevelige en mistige Den Helder.Hebben intens met jullie meegeleefd en genoten van je verhalen Pam. Maar zoals je weet komt aan alles een eind zo ook aan jullie fantastische reis. De details vernemen we wel als je uit gerust Shanti komt halen want die zal je wel gemist hebben. Het enige wat we jullie kunnen toewensen is een voorspoedige en veilige terugreis. Have a good flight and happy landings. Groetjes van Rietje en Hudi.

Voor Rietje en Hudy

He bah, is het mistig in Den Helder? We zullen proberen wat zon mee te nemen in onze koffers. Leuk dat jullie onze reis gevolgd hebben. Ik ben zeker blij als ik Chianti weer zie. Er zijn hier veel zwerfhonden en telkens als ik die zie besef ik hoe goed onze hond het heeft. Hoop dat ze zich een beetje gedragen heeft. Tot maandag!

Voor Jane

Bedankt voor je compliment. Fijn dat je genoten hebt. Ik vond het erg leuk om de verhalen te schrijven. Om te zien dat het blog veel gelezen werd, werkte voor mij motiverend. We hebben enorm genoten van deze vakantie.

Voor Pieternel en Roel

We hebben een prachtige reis achter de rug. Heel veel gezien en enorm genoten. Nu jullie nog!

Conny

Hola,

Goede reis terug en groetjes van mij en Nicolette uit Barcelona

Voor Conny

Selamat siang!

Bedankt en voor jullie ook een fijne tijd toegewenst. Nog gefeliciteerd met Nicolet's verjaardag. Ik heb de foto's gezien op gmail. Zo te zien hebben jullie het erg gezellig gehad met z'n allen.

Douwe

Aan al het leuke, mooie, prachtige, schitterende, adembenemende, lekkere, heerlijke, etc. komt een eind. De tijd gaat veel te snel als je lol hebt en het naar je zin hebt. Snelle terugvlucht en behouden goede thuiskomst toegewenst.
Hartelijke groeten van Nance en Douwe.

Voor Douwe

Bedankt Douwe en Nance. Het zijn inderdaad de woorden waaraan je niet ontkomt als je dit prachtige(!) land omschrijft.