Java en Bali 2009

Tempels, plantage en houten beelden

Vanmorgen zaten we goed uitgerust aan het ontbijt. Jero, de taxichauffeur, stond plotseling naast ons. We waren verbaasd. Volgens onze horloges was het pas negen uur en hij zou ons om tien uur ophalen. Blijkt dus dat we twee dagen lang een uur achter hebben gelopen. Op Bali loopt de klok één uur voor op die van Java.

Maar goed we waren er klaar voor dus gingen we op pad.

Allereerst reed Jero ons naar de dichtstbijzijnde Sawa's. Prachtig! We hebben er mooie foto's van gemaakt. We werden op deze plek echt aangevallen door souvenirs verkopers. Op het allerlaatste moment kreeg ik bij het instappen van de auto nog snel een lap batikstof op mijn schoot gegooid.

Daarna bezochten we de Tempel Pura Titra in Pengeleburan. Daar konden we eindelijk de sarongs, die we voor dit soort bezienswaardigheden hadden aangeschaft, gebruiken. De mannen waren ermee aan het hannesen, maar uiteindelijk zaten ze goed. Bij deze tempel heeft men de mogelijkheid om zich te spoelen met heilig water. Daar was ook een handjevol mensen mee bezig. We hebben weer aardig wat plaatjes geschoten.

Hierna zijn we naar Sai Land gereden. Een plantage voor koffiebonen en verschillende kruiden zoals, peper, kardamom, chocolade, vanille, safraan etc. Eén koffiesoort die ze produceren, Kopi Luwak, is zeldzaam. Het wordt geproduceerd door een diersoort, namelijk de Paradoxurus. Het is een katachtig dier dat zich voedt met koffiebonen. Het vruchtvlees wordt verteerd, maar de pit blijft intact en passeert het darmkanaal. De pitten worden teruggevonden in de ontlasting van het beest. Ze worden gewassen en om de exquise smaak te behouden worden ze licht geroosterd. Omdat de ontlasting moeilijk te vinden is, is de koffie vrij prijzig, tussen de €200,- en €750,- per kilo. Op deze plantage hebben ze twee van dit soort dieren in 'dienst'. De mannen hebben van de koffie geproefd. Tjeerd vond het heerlijk en Danny proefde niet veel verschil. Dus als jullie ooit bij ons op de koffie komen, wie weet..... We hebben nog met de eigenaar gesproken. Een jonge vent die het familiebedrijf runt. We hebben wat kruiden en koffie ingeslagen, ook de Kopi Luwak. Het was een leuk bezoekje.

De volgende bezienswaardigheid was een tempel in een rotswand. We werden afgezet en liepen zelf richting de tempel. Onderweg werd ons weer van alles aangeboden. Ook op deze locatie moesten we onze sarong dragen. De tempel was bereikbaar via een pad dat bestond uit allemaal trappetjes naar beneden, eindigend in een dal. Langs dit pad stonden weer allemaal souvenirkraampjes. De rotswand was erg mooi. Iets verderop waren sawa's en we hebben met een arbeider, die daar op dat moment aan het werk was, rondgewandeld. Erg mooi allemaal en zo prachtig groen. De terugweg was erg vermoeiend. Al die trappetjes moesten we nu omhoog klimmen. Het leken er veel meer dan op de heenweg. En het was warm..... Maar we hebben het gered. Onderweg zijn we gestopt voor de lunch en heb ik de lekkerste Soto Ajam ooit gegeten.

Op de terugweg naar Ubud hebben we een bezoek gebracht aan een kunstgalerie. Deze galerie maakte de mooiste beelden van hout. De prijzen waren hoog, eigenlijk hetzelfde als in Nederland. Toen een grote touringbus met toeristen arriveerde, zijn we gevlucht.

Bij thuiskomst hebben we het zweet van ons afgewassen. Voor de verandering hebben we bij het hotel gegeten. Foe yong hai en Gado Gado. Weliswaar in het donker, want de stroom was uitgevallen. Pas laat in de avond was de stroomvoorziening weer hersteld. Vandaar dat we gisteren ons blog niet konden bijwerken.

Douwe

Hé Pam, leuk verhaal van die koffiebonen. Maar toen ik die foto zag van die Paradoxurus dacht ik gelijk: dat is geen marterachtige. Ik heb het opgezocht en wat ik vermoedde wat ik op die foto zag werd bevestigd: het is een soort civetkat (een primitieve katachtige). Grappig was ook dat de Nederlandse naam die erbij stond 'Loewak' was, en die koffie waar jij het over hebt 'Kopi Luwak' heet. Dat vond ik heel leuk om te lezen. De rest van je verhaal over jullie avonturen en de bijbehorende prachtige foto's waren ook weer zeer de moeite waard. Je overdracht om ons helemaal in te laten leven in die schitterende omgeving is geweldig. Hartelijke groeten, ook van Nance, en heel veel reisplezier nog met z'n drieen in goede gezondheid en harmonie.

Pammy

Hallo Douwe,

Je hebt gelijk hoor v.w.b. de civetkat. Ikzelf vond het echt op een marter lijken en een civetkat is voor de meesten een onduidelijk dier om een vergelijking mee te maken. De eigenaar vertelde dat het dier niet veel meer voorkomt. Het heeft nogal de neiging veel schade aan te brengen aan gewassen, net als bij ons de hazen en konijnen. Er is in het verleden dus veel op gejaagd. Erg jammer, want het is een mooi beestje.
Bedankt voor je compliment!

Groetjes aan Nance

Pammy voor papa

Hallo pap,
Hoe gaat het in Alkmaar. De temperatuur zal de laatste 3 weken wel aardig gedaald zijn. Hier op Bali is het erg warm (35graden) en Danny en ik hebben het af en toe zwaar. Tjeerd kan er redelijk goed tegen. We liggen nu bij het zwembad en doen het vandaag rustig aan. Zondag vertrekken we om 13.00 uur vanaf Denpasar, Bali naar Kuala Lumpur, Maleisie. In Kuala Lumpur hebben we een tussenstop van 8 uur en hebben we tijd om de stad te bekijken. Zo kom je nog eens ergens! Maandagochtend komen we om 6 uur aan op Schiphol. We hebben aardig wat meegemaakt en veel te vertellen. Als we een beetje bijgekomen zijn van de reis komen we de foto's laten zien.
Nou pap, tot gauw en een dikke tijoen van mij en een groet van de mannen.